Deklast hout - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu Deklast hout - Reisverslag uit Gävle, Zweden van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu

Deklast hout

Door: Douwe

Blijf op de hoogte en volg Douwe

28 April 2013 | Zweden, Gävle

Goede middag.
Er is weer een week voorbij en dus is het weer tijd voor een update.

Vorige week zat ik nog op zee, onderweg naar Kokkola. Zondag avond zijn we langs Kopenhagen gekomen. Wij gingen over de tunnel heen, maar een stuk verder had je een mooi zicht op de Sontbrug, bekend van de serie ‘the bridge’. De reis verliep verder voorspoedig, met een onwijs rustige zee. Uiteindelijk zijn we volgens de planning op 24 april, aan het eind van de morgen, aangekomen in Kokkola. Die middag is er begonnen met lossen. Na het eten kregen we de volgende reis te horen. We gaan naar Gävle, Zweden (daar ben ik nu) om hout te laden, daarna varen we door naar Oskarshamn om nog meer hout op te halen. Dan ligt het gehele schip vol met hout. Zelfs op de luiken komt hout te liggen (dat heet deklast). Vanuit Oskarshamn varen we dan naar Sousse (Tunesië), Sfax (Tunesië) en als laatste naar Misrata (Libië). Een flinke reis dus.

Maar eerst dus naar Gävle. Donderdag ben ik de hele dag bezig geweest met het schoonmaken van de bilge van de boegschroefruimte. Eind van de middag was het schip weer leeg en zijn we richting Gävle gevaren. Het was maar 22 uur varen dus vrijdag aan het begin van de middag we er al. Die dag waren de opdrachten het grote ruim en de luiken wassen. Het luiken wassen, was op zich geen straf, want we hadden er prachtig weer bij. Voor dat je Gävle invaart kom je eerst nog heel dicht langs de kant. Daar staan allemaal traditionele Zweedse huisjes. Een heel mooi gezicht. Ik had helaas geen camera in de buurt, maar als we weer weg gaan, zal ik proberen er een paar foto’s van te maken.

Vrijdag was ook mijn verjaardag en die hebben we aan boord gevierd. De kok had een heerlijke taart gebakken en de bemanning heeft nog voor me gezongen. Het was de eerste keer dat ik mijn verjaardag niet thuis vierde. Het was dus een beetje met gemixte gevoelens, maar als ik terug ben, zal ik het alsnog gaan vieren!

Zaterdag heb ik samen met een andere stagiair de gangboorden gewassen. Nu is eindelijk het meeste zinkconcentraat weg, maar wat een meuk is dat zeg. Ik de middag zijn er ter voorbereiding van het laden 2 bulkheads in het grote ruim (hold 2) gezet. Een bulkhead is een verplaatsbare ijzeren muur die de helft van het ruim (4,5 meter) hoog is. Door die te plaatsen kun je of verschillende soort lading in een ruim zetten of de lading voor de verschillende havens scheiden.

Morgen gaan we beginnen met het laden. Als het goed is gaan we dan aan het eind van de dag richting Oskarshamn. Daar zullen dinsdag avond of woensdag aankomen. Aangezien het woensdag 1 mei is (dag van de arbeid), zullen we donderdag en vrijdag gaan laden. Als alles volgens plan gaat, zullen we vrijdag avond Oskarshamn verlaten. Dan staat er een lange reis van zo’n 10 dagen voor de boeg. Dat is de planning voor nu.

Ik zal nu nog de vragen van vorige week beantwoorden.
Lottie: hey Lottie, ten eerste bedankt voor je leuke stukje hoe het bij jullie is! Ik voel me prima. Ik zie en leer veel nieuwe dingen en heb gezellige collega’s. Het is hard werken op het schip, dus aan het eind van de dag ben je wel gesloopt. Een goede nachtrust doet gelukkig wonderen. De Filippijnen streken (zeker voor Aziaten) zeer goed Engels, dus alles gaat ook in het Engels. Met de rest kan ik gewoon Nederlands spreken natuurlijk.
Narda: hey Narda, dankjewel! Een forecastle is de ruimte voorop het schip waar de lieren, trossen en ankers staan. Bij het schip waar ik op zit is die ruimte overkapt en op die overkapping zit de voormast en een golfbreker. Tegen die golfbreker kun je lekker zitten en dat heb ik ook gedaan om van de zeeziekte af te komen. Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.
Wederom, wanneer jullie vragen hebben, hoor ik het graag.

Tot volgende week!

  • 28 April 2013 - 20:31

    Martien Tjallema:

    Dag Douwe, om te beginnen van harte gefeliciteerd.Leuk verslag maak je. Dat gebied rond Gavle lijkt me ontzettend leuk om te kijken. Veel plezier

    Martien

  • 28 April 2013 - 20:31

    Martien Tjallema:

    Dag Douwe, om te beginnen van harte gefeliciteerd.Leuk verslag maak je. Dat gebied rond Gavle lijkt me ontzettend leuk om te kijken. Veel plezier

    Martien

  • 02 Mei 2013 - 10:49

    Olivier:

    hee Douw goed om te lezen dat er nog een biertje op je verjaardag wordt gedronken als je terug bent :) ga je goed

  • 02 Mei 2013 - 11:31

    Harmien:

    Lieve Douwe,
    alweer bijna zondag en ik heb nog niet gereageerd! o foei. Het is echt fijn om zo te horen hoe het je gaat en wat jullie doen en waar je vaart. De Marietje Marsilla is niet altijd op maritime traffic te zien, daarom is het extra leuk om te horen waar je bent. We hebben nu een Koning, Willem Alexander. Het is uitgebreid gevierd maar ik ben hoofdzakelijk thuis geweest om het op de TV te volgen. Bes kwam de avond tevoren logeren omdat ze heel vroeg met Martijn en Maaike en Edith en Brechtje naar de rommelmarkt langs de Here singel zouden gaan. Dat was ook leuk voor mij :-).
    Veel liefs
    X O M

  • 02 Mei 2013 - 11:38

    Harmien:

    Nu zijn jullie wel te zien op marine traffic in de haven van Oskarshamn. Goede reis XOM

  • 03 Mei 2013 - 10:06

    Jeanette :

    Hoi Douwe,

    Net als oma Harmien betrap ik mezelf erop dat ik het leuk vind om je te volgen maar dat een berichtje terug er dan al snel bij in schiet. In elk geval vind ik het leuk om te lezen waar je bent en wat je beleeft ;-).
    Veel plezier en succes!
    Liefs Jeanette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 16139

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 31 Juli 2013

Varen

Landen bezocht: