Opweg naar Bizerte - Reisverslag uit Frederikshavn, Denemarken van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu Opweg naar Bizerte - Reisverslag uit Frederikshavn, Denemarken van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu

Opweg naar Bizerte

Door: Douwe

Blijf op de hoogte en volg Douwe

23 Juni 2013 | Denemarken, Frederikshavn

Goede avond.
Om te beginnen wil ik even melden dat ik vanaf nu een keer in de twee weken een verslag schijf, omdat het anders hele korte verslagen worden. Er gebeuren alsmaar minder nieuwe dingen, vandaar dat de gespreksstof een beetje opraakt. Waarschijnlijk ga ik er over een week of 4 af. Dus jullie hebben nog na dit verslag in ieder geval nog twee te goed.

Het vorige verslag was geëindigd bij Loviisa. Die maandag is er begonnen met laden. Wij zijn begonnen met het wassen en schuren van de stuurboordzijde van het schip. Aan het eind van de dag hadden we alle roestige en beschadigde plekken weer netjes gemaakt. Dinsdag hebben we de gehele zijkant nog overnieuw in de gloss verf gezet. Dinsdag avond zijn we vertrokken, eerst richting Frederikshaven. Daar kwamen we vrijdag ochtend aan. We zijn daar naartoe gevaren omdat een cooler van de moter vervangen moest worden en de MAN fabriek staat in Frederikshaven. Terwijl de machinisten bezig waren met het vervangen, ben ik nog met de Filippijnen het laatste stuk van de stuurboord zijde wezen verven. Aan het eind van de middag zijn we weer vertrokken, richting Rotterdam. Zondag ochtend zijn we in Rotterdam aangekomen. Daar zijn we voor het STC afgemeerd. de machinisten zijn de hele dag bezig geweest met bunkeren. Het duurde langer dan verwacht omdat er wat miscommunicatie was over de te bunkeren gasolie. Daardoor waren we pas rond tien uur ’s avonds klaar om te vertrekken. Ik hoefde niet te helpen bij het bunkeren en had dus na het laden van de stores vrij. Mijn ouders en Hans, Frederike en Jorrit zijn langs geweest. Ik heb ze een rondleiding over het schip gegeven en met mijn ouders ben ik nog even de stad in geweest om te lunchen.
In Rotterdam hebben we ook van kapitein gewisseld.

Deze week hebben we weer de geheel op zee doorgebracht. De bijzonderheden van deze week waren een zeer grote groep dolfijnen op de golf van Biskaje, mogen melden bij Roca Control en gister een half dagje mogen meehelpen in de machinekamer. Ik heb samen met een andere stagiair het logboek voor die dag ingevuld en de zoetwater maker bij gezet.
We varen nu langs de kust van Algerije en hebben er prachtig weer bij. 26 graden en volop zon. Vanavond laat komen we bij Bizerte aan en morgen ochtend vroeg kunnen we de brug door. Het wordt een zware week als we de planning mogen geloven. We gaan het beleven.

Tot over twee weken.

Reactie terug: Hoi oma, het maakt niet echt uit of we met leeg of vol schip liggen te wachten. Het wachten gaat inderdaad op anker. De ankerketting is zeven shackles lang (een shackle is 27,5 meter). De diepte in Loviisa was 32 meter, dus dan gaan er drie shackles in om stevig te liggen. Tot later!

  • 23 Juni 2013 - 19:21

    Gesien:

    Hai Douwe,
    Leuk weer te lezen hoe deze week is verlopen! Het was leuk je te zien in Rotterdam vorige week. En het schip en de bemanning. Zo gaat het voor ons ook nog weer meer leven en het was fijn om te zien hoe goed je er uit zag en hoe je je weg hebt gevonden aan boord.
    Sterkte van de week met het lossen van het hout ( op drie plekken, he?).ik ben benieuwd waar jullie na Tunesie naartoe gaan.

    Doeg, X mam

  • 25 Juni 2013 - 19:54

    Harmien:

    Hallo Douwe,
    fijn om het vervolg van jullie reis te kunnen lezen en bedankt voor de uitleg over de ankerketting. Ik kan me voorstellen dat een verslagje eens in de twee weken beter te doen is.
    Ik kan je al een paar dagen niet vinden met Marinetraffic dus is een verslagje extra welkom
    Heel veel liefs
    kus
    Oma Mien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 16115

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 31 Juli 2013

Varen

Landen bezocht: