Kort bijpraten - Reisverslag uit Loviisa, Finland van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu Kort bijpraten - Reisverslag uit Loviisa, Finland van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu

Kort bijpraten

Door: Douwe

Blijf op de hoogte en volg Douwe

09 Juni 2013 | Finland, Loviisa

Zondag, tijd voor een nieuw verslag.
Er is helaas niet zo veel bijzonder gebeurd dus dit is even een korte update.

We zijn zonder problemen naar Sillamae gevaren. Daar aangekomen is er begonnen met lossen. Het lossen ging de hele nacht door, zodat we de volgende middag al weer leeg waren. Sillamae heeft een kleine, nog niet zo oude haven. De haven lag in een mooie omgeving. Toen we leeg waren zijn we richting Loviisa, Finland gevaren voor een nieuwe lading. We gaan daar weer hout laden voor Tunesië. Dit keer zijn het drie havens om te lossen. Helaas konden we niet gelijk naar binnen, dus moesten we voor anker. Daar hebben we tot vandaag gelegen. Vanochtend rond 9 uur werd de motor gestart om naar binnen te gaan. Ook hier hebben ze een prachtige omgeving, met veel kleine eilandjes. Nadat we waren aangemeerd kwam de kapitein met het voorstel om de man overboord boot te water te laten en om te gaan knieboarden. Daar hebben we ons de hele middag mee vermaakt. Het water is hier, tegen mijn verwachtingen in, aangenaam warm. Ondanks dat de Baltic een zee is, is het zeer zoet water. We hadden ook al bij het ankergebeid gezwommen, maar dat was nog wel wat kouder.

Qua werkzaamheden zijn we bezig met het bijplekken van de accommodatie. Eerst moeten de roestplekken weggeschuurd en de verf er omheen glad gemaakt worden. Daarna kunnen de verschillende soorten verf op. Verder hebben we het ruim nog gewassen om alle resten bauxiet weg te krijgen.

Dit was het al weer voor deze week. Kijken of er volgende week meer te vertellen valt.

Om nog even te reageren op de reactie van mijn vorige verslag.
Harmien: Hoi oma, ik vind het niet zo spannend als ze dichtbij komen. Ik heb het volste vertrouwen in de stuurman en kapitein. Het is belangrijk dat je de hulpmiddelen (ECDIS en radar) goed in de gaten houdt. Daarmee kun je een goede inschatting maken wat er komen gaat. Anders heb je ook altijd nog de marifoon (VHF). Mama had al verteld dat je mijn reis bijhoudt. Leuk hoor! Als ik terug ben wil ik de atlas graag een keer zien. Ik ga rond half juli van boord.

  • 10 Juni 2013 - 20:45

    Harmien:

    Lieve Douwe,
    ook als je weinig beleeft dan is het nog leuk om je verslag te lezen. Wat ik ook leuk vind is, dat ik aan jullie diepgang kan zien of jullie wel of geen lading hebben (de laatste tijd 5 m; geladen: 7.1). Hoe is het om met een leeg schip te liggen wachten tot je binnen mag? Leuk dat jullie dan gaan zwemmen, water genoeg! Liggen jullie dan voor anker? Is het daar niet veel te diep voor of is zo'n ankerketting eindeloos lang?
    Half juli ben ik in Spaarndam, dan zie ik je dan waarschijnlijk wel. Dat lijkt me een gezellig idee. Dan mag je meteen vertellen wat knieboarden is!
    Heel veel liefs en goede vaart
    X O.M.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 16113

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 31 Juli 2013

Varen

Landen bezocht: