Werf - Reisverslag uit Antwerpen, België van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu Werf - Reisverslag uit Antwerpen, België van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu

Werf

Door: Douwe

Blijf op de hoogte en volg Douwe

11 April 2013 | België, Antwerpen

Nadat alle andere voorbereidingen (zie vorig verslag) waren gedaan, was ik eind maart klaar om te gaan varen. Ik ben per 1 april uitgeschreven bij het STC en ik mocht de zelfde dag gelijk aan de slag bij de rederij. Ik moest de eerste trein vanuit Haarlem naar Delfzijl nemen. Daar lag de Annika Benita bij de werf Niestern Sander. Het ruim en de buitenkant van het schip moesten een onderhoudsbeurt hebben.

Ik ben samen met een andere stagiair en drie Filippijnse jongens begonnen, met het schuren van het ruim. Na drie en een halve dag waren we daar mee klaar. Daarna zijn we doorgegaan met verven. Als eerst moest er een primer op, daarna een mio coating. Als laatst kwam de gloss coating. De gloss coating was zaterdag middag klaar.
Ondertussen zijn werknemers van de werf bezig geweest met de buitenkant. De rest van de bemanning heeft zich die week vooral bezig gehouden met de controles van verschillende certificaten en met de machinekamer.
Zondag zijn we de brandstoftank ingegaan. Er was eerder vervuilde brandstof gebunkerd en daardoor raakten de brandstoffilters snel verstopt. Maandag konden we het water weer in. Die middag ben ik weer naar huis gegaan, omdat ik de rest van mijn tijd op de Marietje Marsilla zal zitten.

Woensdag ben ik aan het begin van de middag met de trein naar Utrecht gegaan. Daar werd ik opgepikt door iemand van de rederij, om vervolgens door te rijden naar Antwerpen. Daar ligt de Marietje Marsilla aan de kade, te wachten op een lading koperconcentraat. Vandaag (donderdag) hebben we de dekluiken gewassen. Als het goed is, kunnen we begin volgende week langszij bij een bulkcarrier om te laden. Daarna zullen we naar Kokkola, Finland, varen.

Op het schip heb ik mijn eigen hut met douche en wc. Ik zit samen met twee andere stagiairs, een kapitein, eerste stuurman, eerste machinist, tweede machinist, twee Filippijnse matrozen en een Filippijnse kok op het schip.

De dagindeling ziet er doorgaans zo uit:
7.00 ontbijten; 8.00 beginnen met werken; 10.00 pauze; 10.30 weer door met werken; 12.00 lunch; 13.00 werken; 15.00 pauze; 15.30 werken tot 17.00 en om 18.00 avondeten.
Op zaterdag werken we tot 12.00 en op zondag zijn we vrij.

Als jullie vragen hebben, laat ze dan achter in de reacties. Dan zal ik ze proberen te beantwoorden in de volgende blogs.

Ik zal ook nog wat foto’s uploaden van het schip Annika Benita toen ze op de werf lag.

Het schip is te volgen via Marine Traffic. http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?mmsi=246754000

  • 12 April 2013 - 08:08

    Ben:

    Douwe!
    Leuk leuuk leuk, keep us posted!
    veel plezier!. En zet m op marof

  • 12 April 2013 - 08:32

    Olivier:

    Ziet er goed uit allemaal, weet je al een beetje wat je taken zullen zijn op de boot? We zullen het vast wel lezen de volgende keer ;) ga je goed! Gr

  • 12 April 2013 - 11:48

    Jeanette Pentenga:

    Heey Douwe!
    Leuk om zo een beetje te lezen waar je mee bezig bent..
    Zelf ben ik nieuwsgierig hoe je eerste indrukken zijn op de werf maar ook op het schip en hoe het bevalt. Maar dat komen we vast de komende tijd te weten;-). Veel succes en geniet ervan! Greetz!

  • 12 April 2013 - 22:04

    Harmien:

    Hallo Douwe,

  • 12 April 2013 - 22:11

    Harmien:

    Nogeens Ha Douwe, ik had enter en tab gedaan, daarmee was het minibriefje al verstuurd. Nu ben ik voorzichtiger! Fijn om van je te horen hoe het gaat. ook lijkt het me wel spannend om ook echt te gaan varen. In Finland is het nu nog koud, maar vrienden ven me zijn er net geweest en het is een heel andere koude dan hier, veel prettiger. Maar misschien is het daar ook al lente tegen de tijd dat jullie daar zijn. We zullen het horen. Veel liefs
    Harmien

  • 18 April 2013 - 22:05

    Leanne:

    Hi Douwe,
    Klinkt allemaal heel leuk! Ik ben benieuwd waar je je nu bevindt! Veel plezier. Groetjes

  • 29 Januari 2014 - 22:01

    Knol :

    groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 3338
Totaal aantal bezoekers 16143

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 31 Juli 2013

Varen

Landen bezocht: