De overstap - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu De overstap - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu

De overstap

Door: Douwe

Blijf op de hoogte en volg Douwe

07 Maart 2013 | Nederland, Rotterdam

Beste lezer,

Nadat ik mijn havo diploma had gehaald, ben ik dit schooljaar ben ik begonnen met de opleiding Maritiem Officier in Rotterdam. Daar ben ik enthousiast begonnen maar, nu we zo´n half jaar verder zijn, kom ik daar toch een beetje op terug. Het is een lang verhaal hoe het precies is gegaan, maar het komt er op neer dat ik mij in Rotterdam niet echt thuis voel en de school, naar de geschepte verwachtingen, behoorlijk tegenvalt. Dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk en ik snap uiterst goed dat andere studenten het niet mij eens zullen zijn, maar het zij zo. Overigens zijn de dingen die we leren op de opleiding wel zeer interessant.

Ik heb na lang twijfelen besloten om dan toch te stoppen met de opleiding in Rotterdam. Ik wil volgend schooljaar graag de zelfde opleiding volgen, maar dan in Amsterdam. Toen ik dit besloten had, ben ik gaan opzoeken wat voor mogelijkheden er zijn.

De eerste en voordeligste mogelijkheid is dat ik het jaar zou afmaken in Rotterdam en daarna zou instromen in het tweede jaar in Amsterdam. Ik heb contact gezocht met de baas van de opleiding in Amsterdam. Hij moest mij helaas mededelen dat de programma´s van Amsterdam en Rotterdam zo veel verschilden, dat het nauwelijks te doen was dat verschil bij te werken in het tweede jaar.

De tweede mogelijkheid is dat ik het jaar zou afmaken in Rotterdam, om dan in het eerste jaar van Amsterdam te beginnen. Dat sprak mij niet echt aan.

De derde mogelijkheid is dat ik op korte termijn zou stoppen in Rotterdam en in het eerste jaar in Amsterdam te beginnen. Het plan was dan wel, om in de tussentijd te gaan varen. Zodat de ik mijn tijd wel goed zou besteden.

Ik heb voor de laatste optie gekozen. Niet alleen omdat het mij onwijs gaaf lijkt om te gaan varen, maar ook omdat ik denk dat ik heel veel kan leren als ik in de praktijk bezig ben. Misschien nog wel meer dan op school.

Nu dat dit besloten was, ben ik gaan uitzoeken bij wie ik mee kan varen en wat ik zoal nodig heb om te kunnen gaan varen. Ik moest gelijk denken aan het schip waar ik aan het begin van mijn opleiding in Rotterdam aan boord ben geweest. Het schip heet de Marietje Marsilla en is van de rederij Danser van Gent, uit Delfzijl. Ik had al eerder contact opgenomen met de rederij om te vragen om ik een vakantiestage bij hun kon doen en dat mocht. Ik heb dus een mail aan de rederij gestuurd waarin ik heb uitgelegd wat ik tot nu toe ook heb uitgelegd en heb toen gevraagd of ik al eerder mocht meevaren. De volgende dag al kreeg ik een zeer enthousiaste mail terug waarin stond dat het geen probleem was en dat ze mij graag wilden helpen. Er werd gelijk een lijstje meegestuurd met welke zaken ik moest regelen voordat ik mee kon varen.

Op dit moment van schrijven ben ik nog bezig met de voorbereidingen. Ik heb ondertussen mijn monsterboekje, een uitgebreide medische keuring (zodat ik over de hele wereld mag varen) en het basic safety certificaat. Ik moet alleen mijn paspoort en VS-visum nog. Als ik mijn visum heb kan ik mij uitschrijven voor de opleiding en dan ben ik geheel klaar om te gaan varen.

Als het goed is, is alles eind maart geregeld. Het is dan de bedoeling zo snel mogelijk aan boord te gaan en te gaan varen tot ongeveer eind juli.

Ik zal (waarschijnlijk) eens per week een reisverslag online zetten. De reisverslagen maak ik als een soort logboek voor mijzelf en voor de mensen die het interessant vinden wat ik allemaal tijdens het varen beleef. Het volgende verslag zal waarschijnlijk kort voor vertrek verschijnen.

  • 08 Maart 2013 - 00:02

    Laura:

    Hee douw! wat rot van je school, maar wat onwijs leuk dat ik jou dus ook een beetje kan gaan volgen! heel veel succes met alle voorbereidingen!

  • 08 Maart 2013 - 00:03

    Laura:

    Hee Douw! Wat rot van je school, maar wat onwijs leuk dat ik jou dus ook een beetje kan gaan volgen! heel veel succes met alle voorbereidingen!

  • 08 Maart 2013 - 00:03

    Laura:

    Hee Douw! Wat rot van je school, maar wat onwijs leuk dat ik jou dus ook een beetje kan gaan volgen! heel veel succes met alle voorbereidingen!

  • 08 Maart 2013 - 00:03

    Laura:

    Hee Douw! Wat rot van je school, maar wat onwijs leuk dat ik jou dus ook een beetje kan gaan volgen! heel veel succes met alle voorbereidingen!

  • 08 Maart 2013 - 21:33

    Oma Mien :

    Leuk om je te kunnen volgen. Dat zal ik graag doen.

  • 27 Maart 2013 - 08:35

    Narda:

    Ahoy Douwe,
    Heel veel succes en plezier van ons en we gaan je graag volgen via je dagboek.
    Groetjes van Narda en de Batsen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 542
Totaal aantal bezoekers 16144

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 31 Juli 2013

Varen

Landen bezocht: