Een week op zee - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu Een week op zee - Reisverslag uit Sousse, Tunesië van Douwe Pentenga - WaarBenJij.nu

Een week op zee

Door: Douwe

Blijf op de hoogte en volg Douwe

12 Mei 2013 | Tunesië, Sousse

Het is weer zondag, tijd voor een nieuw verslag.

Vorige week had ik als laatst verteld over het bunkeren bij Skagen. Ondertussen zijn we ter hoogte van Algerije. We hebben een mooie week achter de rug met veel verschillende soorten weer.

Maandag zijn we door het Engels kanaal gevaren. Het was mooi om te zien hoe een stuk meer schepen bij elkaar, dan ik tot nu toe had gezien, te zien varen. Het was relatief rustig. We hoefde maar een keer uit te wijken voor een klein onderzoeksschip dat tegen het verkeersscheidingstelsel in vaarde.

Dinsdag werd ik eerder gebeld dan verwacht, namelijk al om 6 uur. Er werd gebeld om te vragen of ik een wachtje mee wou lopen. Natuurlijk, daarvoor ben ik onder andere aan boord gekomen. Toen ik op de brug kwam waren we aan het eind van het verkeersscheidingstelsel van het Engels kanaal. Ik heb eerst een rondleiding langs alle apparaten gehad. Ondertussen kwam ons nog een visser te gemoed waarvoor we moesten uitwijken. De stuurman vroeg mij en de andere stagiair wat wij zouden doen in deze situatie en nadat hij het had goedgekeurd mochten we ook de manoeuvre gaan uitvoeren.

Woensdag tot en met vrijdag heb ik ook weer meegelopen met de wacht, van 6 tot 10. Tijdens de wacht van vrijdag hebben we een walvis gespot. Helaas was alleen maar rug en het water wat hij sloot te zien. Verder heb ik tijdens het wachtlopen nog wat opdrachtjes gekregen met de radar en plotten. Leerzaam en goede bezigheidstherapie, want die dagen hebben enorm lange koersen gevaren. De langste afstand tussen twee waypoints (plekken waar je van koers gaat veranderen) was meer dan 24 uur en was op de golf van Biscaye. Veel navigeren en manoeuvreren was er dus niet bij.

Verder had ik weer een beetje last van zeeziekte toen we de Atlantische oceaan opgingen. Niet zo erg als de eerste reis gelukkig. Er staat veel meer deining dan op de Noordzee. Na een dag was ik er wel aan gewend.

Zaterdag werd ik al om half 4 ’s ochtends gebeld omdat we de straat van Gibraltar ingingen. Het was nog hartstikke donker en dat was de eerste keer dat je pas echt goed kon zien hoe anders het is om ’s nachts te varen. Je ziet alleen maar lampjes en nauwelijks de schepen. Daarom moet je veel meer de radar en de ecdis (Electronic Chart Display and Information System) kijken. Qua verkeer was het niet zo heel spannend. Toen we de straat door waren werd het licht en kon je pas echt goed zien waar we doorheen gevaren waren. Het was een erg mooi plaatje. In eerste instantie leek het een prachtige dacht te worden, maar nadat we een uur uit de straat waren, vaarden we een enorme mistbank in. Binnen 10 minuten gingen wen van een zicht van ongeveer 12 mijl tot iets meer dan 100 meter. Pas halverwege de middag kwam het zonnetje weer terug. Ook hebben we die middag nog een hele groep dolfijnen gezien.
Als het goed is komen we dinsdag middag aan in Sousse, waar het momenteel 26˚C is. Goed vooruitzicht dus.

Nog even een reactie op de reacties van vorige week.
Coen, Jasper en Marleen: het was juist net andersom. Het is een schip, boot is het verboden woord. En qua minder fijne regio; het is natuurlijk al weer even geleden dat het daar echt onrustig was, maar we hoeven ons geen zorgen te maken om onze veiligheid. Als de veiligheid niet gegarandeerd kan worden stuurt wagenborg ons daar niet naar toe.

Tot volgende week!

  • 12 Mei 2013 - 15:02

    Ingrid Mooijman:

    Hey Douwe! Gave reis hoor! En heel erg leuk om op deze manier een beetje te kunnen meevaren! Ik ben zo benieuwd naar hoe het er allemaal uitziet daar, kun je misschien nog wat foto's uploaden? Of vraag ik nu veel te veel?
    Groeten, have lots of fun!
    Ingrid M

  • 12 Mei 2013 - 20:29

    HARMIEN:

    hOI dOUWE,

  • 12 Mei 2013 - 20:45

    Harmien:

    Hoi Douwe,
    misschien leer ik het ooit om de TAB niet te gebruiken. Geweldig om weer van je te horen hoe je het hebt. Hoe je mee wacht loopt en alle kanten van het varen mee beleeft en wat je allemaal te zien krijgt. Op marinetraffic volg ik je ook en dan is het leuk om te zien hoe hard jullie vooruit komen. Ook zie ik dan hoe druk het in het Kanaal en bij de straat van Gibraltar is. Ook zag ik dat de Marietje Deborah op de terugreis, langs kwam bij jullie, wel op ruim 20 km afstand. Konden jullie elkaar zien? Hoever kan je eigenlijk iets zien?
    Waren de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada in Spanje te zien?
    Een goede reis verder en ik kijk al weer uit naar zondag!
    Liefs X O M

  • 13 Mei 2013 - 13:54

    Coen, Jasper En Marleen:

    Hi Douwe,
    Navraag bij mijn eigen schipper gaf uitsluitsel: in de binnenvaart is het juist weer andersom. ;-)
    Ach schip of boot..........als het maar vaart toch!?

    Nog een hele mooie reis toegewenst en het is echt leuk om te lezen wat je allemaal beleefd.
    Helaas hebben wij geen facebook, dus de foto's houden we tegoed!,

    groetjes
    Marleen

  • 17 Mei 2013 - 14:14

    Maaike:

    Hoi Douwe
    Leuk om te lezen hoe je op avontuur bent. Ik heb bij Mien gezien hoe je schip woensdagavond uit de haven van Sousse vertrok (of waren jullie losgeslagen ;) ). Groeten van je (achter?)nicht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Douwe

Actief sinds 07 Maart 2013
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 16119

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 31 Juli 2013

Varen

Landen bezocht: